Kommentar i Dagens Medsin om Ukom-rapport
Lederne for NKLM og KoKom har skrevet en kommentar til Ukom-rapporten «Gjentatte henvendelser til legevakt». Du kan lese kommentaren i Dagens Medisin Foto:Vidar Sandnes
Lederne for NKLM og KoKom har skrevet en kommentar til Ukom-rapporten «Gjentatte henvendelser til legevakt». Du kan lese kommentaren i Dagens Medisin Foto:Vidar Sandnes
Av Torben Wisborg Flere har spurt oss om hvorfor det er endring i flytdiagrammet (Figur 1 ) i traumeplanen som beskriver når man skal mistenke alvorlig skade og hvor pasienten skal. Arbeidsgruppen bak traumeplanen – som har representanter for alle aktuelle […]
Ukom (Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten) har undersøkt hvordan henvendelser blir håndtert når personer ringer legevakten for å få hjelp. Ukom har mottatt over 300 varsler om alvorlige uønskede hendelser på legevakt. En fellesnevner for flere av disse er […]
Internasjonalt ser det ut til at vi er i startfasen med å ta i bruk videosamtale på medisinske nødmeldesentraler. I Vestre Viken har man siden 2021 brukt videosamtale på AMK sentralen. I denne masteroppgaven har Hans-Christian S. Platou innhentet evalueringer […]
Det er ikke sjelden at henvendelser til medisinsk nødmeldetjeneste dreier seg om akutte magesmerter, siden dette er en vanlig tilstand, både hos unge og eldre. Utfordringen er at noen ganger så kan smerter i magen være tegn på farlige sykdommer […]
Astrid Harring og kollegaer har skrevet artikkel om gjenoppliving av pasienter med «HLR minus»-status. Dette er et veldig relevant tema for AMK og LVS, og forfatterne argumenterer for å bruke Kjernejournal for å sikre at informasjon om HLR-status når ut […]
KoKom minner om at det er etablert aktuelle etter- og videreutdanninger for operatører i medisinsk nødmeldetjeneste ved både OsloMet og Politihøgskolen. 1. Videreutdanning i medisinsk nødmeldetjeneste ved OsloMet Studiet er for helsepersonell som vil heve kompetansen til å jobbe i […]
Fra mai 2019 har Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten eller UKOM, undersøkt alvorlige hendelser og andre alvorlige forhold for å bedre sikkerheten til pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten. UKOM ble faktisk opprettet etter at Stortinget […]
Der er få undersøkelser av hva de som henvender seg til medisinsk nødnummer 113, mener om hvordan de ble møtt. Masterstudentene Trine Berglie Spjeldnæs og Kristine A. Vik Nilsen gjorde derfor i samarbeid med KoKom en undersøkelse som nå er […]
Anne Kristine Bergem er psykiater og jobber mye med pårørendeoppfølging og kriser. Hun har laget en veldig fin tilnærming og huskeregel som skal hjelpe oss helsepersonell med å håndtere pårørende og andre i krise på en best mulig måte: «Gjør […]