Å ringe etter hjelp er det første leddet i overlevelseskjeden. De fleste som kontakter AMK via 113 ringer én eller få ganger i løpet av et år. Samtidig finnes det en liten gruppe individer som ringer mange ganger gjennom året, av og til for trivielle årsaker. Denne gruppen kan refereres til som multibrukere (engelsk «frequent callers»). Dette er en liten gruppe, men den er utfordrende med tanke på både tidsforbruk og kostnader. Få studier har kartlagt multibrukere av medisinsk nødmeldetjeneste og karakteristikker for deres henvendelser, og det er behov for mer kunnskap om denne ressurskrevende gruppen.
I en nylig publisert studie undersøkte man henvendelser til AMK Bergen over tre år mht variabler som alder, kjønn, hastegrad registrert på henvendelsene, respons på henvendelsene, variasjon i antall henvendelser gjennom døgnet og gjennom uken, og de fem hyppigst registrerte kategoriene Norsk indeks. Les studien: Frequent callers contacting the Norwegian national emergency medical number 113: a retrospective study