Kommunikasjon og etikk
Sluttkompetansen til operatør innen emnet «Kommunikasjon og etikk»
- skaper en strukturert og målrettet samtale, hvor innringer opplever å bli møtt, hørt og tatt på alvor
- har etiske refleksjoner rundt vanskelige problemstillinger og vurderer ulike løsninger
- lytter, dokumenterer, bruker beslutnings-støtteverktøy og kommuniserer profesjonelt, både internt og eksternt
E-læringsmål
Etter gjennomført e-læring skal kursdeltaker kunne:
- gjengi de fem punktene som inngår i en strukturert innringersamtale
- gjengi de viktigste samtaleteknikker for god kommunikasjon ved helsehjelp via telefon
- gi eksempel på et etisk dilemma innen medisinsk nødmeldetjeneste
Oppmøtebasert undervisning
- Etter den oppmøtebaserte undervisningen skal kursdeltaker kunne:
- forklare hva profesjonell kommunikasjon i medisinsk nødmeldetjeneste innebærer
- gjengi ulike måter å videreutvikle kommunikasjonsferdigheter på i AMK/LVS
- forklare hva empatisk kommunikasjon er og hvorfor vi bør bruke empatisk kommunikasjon
- beskrive mulige utfordringer i møte med barn, eldre, minoritetsspråklige og innringere som fremstår ruspåvirket
- beskrive ulike måter å tilpasse kommunikasjonen til ulike grupper av innringere
- forklare hva det innebærer å møte mennesker i psykisk krise på en trygg og omsorgsfull måte
- nevne noen vanlige etiske dilemmaer i medisinsk nødmeldetjeneste vedrørende helsefaglige, mellommenneskelige og juridiske aspekter
- forklare hvorfor grundig kartlegging er viktig når vi står i et etisk dilemma
- forklare en fremgangsmåte for hvordan ulike etiske utfordringer bør håndteres
Tid beregnet i den oppmøtebaserte undervisningen
x timer
Hvordan gjennomføre undervisningen
Vårt forslag til hvordan undervisningen kan gjennomføres finner du her.
Vi har laget ppt med hjelpetekster. Disse kan brukes som de er eller som innspill når du utarbeider dine egne.
Profesjonell kommunikasjon
Samtaleteknikker
Empatisk kommunikasjon
Ulike innringere
Mennesker i psykisk krise
Etiske dilemmaer
I tillegg er det en del webinar som kan benyttes helt eller delvis som et supplement til undervisningen.
Kunsten å kommunisere
Til slutt kan det være lurt å gå igjennom sjekklistene for å se hva kursdeltaker skal kunne etter endt undervisning. Her finner du lenke til sjekklisten.
Litteratur
Realfsen, V. R. (Red.). (2021) KoKom: Helsehjelp via telefon – Kunsten å kommunisere.
Billingstad; Byråservice AS, (tilgjengelig kostnadsfritt på kokom.no)
Dreyer, K. (Red.). (2018) KoKom: Håndbok, Kommunikasjon og samhandling i akuttmedisinske situasjoner. Bergen: Allkopi (tilgjengelig kostnadsfritt på kokom.no)
Bærøe K, Norheim OF. (2010). Etikk i legevaktarbeid. Et studiehefte fra Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin. Rapport nr. 6-2010. Bergen: Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin, Uni helse
Norsk sykepleierforbund. (2022, 24. mai). Yrkesetiske retningslinjer.
Yrkesetiske retningslinjer for ambulansearbeidere (2023, 25.04) Delta.no, Ambulansefaglige yrkesetiske retningslinje