
Det vil gjerne være en flytende overgang mellom trinn 4 og 5.
Lokal innfasing må likevel inneholde det som er særegent for den aktuelle AMK eller LVS. Her har vi listet opp relevante aktiviteter. Det kan derfor være behov for presisering eller tillegg til opplæringen under trinn-4.
Lokal opplæring
Følgende bør være på plass før operatøren kan arbeide selvstendig uten oppsyn og veileder (listen er ikke uttømmende):
Operatøren må minimum kunne
- angi lokale ressurser og forklare når de skal anvendes
- anvende lokale varslingsprosedyrer
- anvende lokale beredskapsplaner og forklare sin rolle i planene, herunder hvilke tiltak som skal settes i verk ved:
– trusselsituasjoner mot sentralen
– bortfall av infrastruktur som elektrisitet eller IKT-system
– evakuering av sentralen ved brann eller andre forhold
- anvende sentralens HMS og avviks-system
Innfasing
På dette trinnet skal ervervede kunnskaper, ferdigheter og holdninger omsettes i praktisk arbeid under veiledning i sentralen. Det anbefales at ny medarbeider får tildelt sin veileder, og at man jobber «skulder ved skulder».
Tidsbruk
Tidsbruk er avhengig av kursdeltakers progresjon. Det er utarbeidet forslag til sjekklister til hvert emne som kan tilpasses lokale forhold. Opplæring og innfasing i AMK og LVS kan være krevende, både for den som skal læres opp, men også for den som skal undervise og veilede. Ved å tydeliggjøre undervisningsmål og kompetansekrav kan begge parter få en felles forståelse for hensikt og retning på undervisningen.