Samhandling
Sluttkompetansen til operatør innen emnet «Samhandling»
- vet hva som kjennetegner et godt fungerende team, og hvilke faktorer som påvirker teamsamarbeid
- kjenner betydningen av felles situasjonsforståelse og hvordan teamet bør samvirke
- utøver AMK/LVS sine roller i samhandling med andre aktører
E-læringsmål
Etter gjennomført e-læring skal kursdeltaker kunne:
- beskrive noen risikofaktorer i samhandlingen mellom LVS og AMK
- nevne fordeler med lukket sløyfekommunikasjon (closed loop)
- beskrive forkortelsen ISBAR
- nevne begrepene tverrvarsling, trippelvarsling og SAR-varsling
Oppmøtebasert undervisning
Etter den oppmøtebaserte undervisningen skal kursdeltaker kunne:
- beskrive myndighetskrav som regulerer samhandlingen mellom AMK og LVS
- beskrive samhandlingen med øvrige samarbeidspartnere som blant annet hjemmesykepleie, fastlege, psykiske helseteam og vold- og overgrepsmottak
- forklare begrepet tverrvarsling, trippelvarsling og SAR-varsling
- forklare hvordan varsling og samhandling mellom AMK, LVS og de andre aktørene i beredskaps- og redningstjenesten er bygget opp
- anvende ISBAR og lukket sløyfe-kommunikasjon i case
- gi eksempler på hvordan man kan sikre felles situasjonsforståelse innad i teamet og med innringer/e
- gi eksempler på hvordan stress, hukommelse, oppmerksomhet samt problemløsning- og beslutningsevne påvirkes og hvordan en kan motvirke menneskelig feil/svikt.
Tid beregnet i den oppmøtebaserte undervisningen
X timer
Hvordan gjennomføre undervisningen
Vårt forslag til hvordan undervisningen kan gjennomføres finner du her.
Vi har laget ppt med hjelpetekster. Disse kan brukes som de er eller som innspill når du utarbeider dine egne.
Samhandling del-1
Samhandling del-2
Samhandling del-3a
Samhandling del-3b
I tillegg er det en del webinar som kan benyttes helt eller delvis som et supplement til undervisningen.
Operativ psykologi
Til slutt kan det være lurt å gå igjennom sjekklistene for å se hva kursdeltaker skal kunne etter endt undervisning. Her finner du lenke til sjekklisten.
Litteratur
Eid, J. & Johnsen, B. H. (2005) Operativ psykologi (3. utg) Bergen: Fagbokforlaget
Salas, Sims, & Burke. (2005). Is there a «big five» in teamwork? Small Group Research, 36, 555-599. doi: 10.1177/1046496405277134
Østergaard D., Dieckmann P. & Lippert A., Simulation and CRM, Best Practice & Research Clinical Anaesthesiology 25 (2011)
Dreyer, K. (Red.). (2018) KoKom: Håndbok: kommunikasjon og samhandling i akuttmedisinske situasjoner. Bergen: Allkopi
Hansen, E. H. & Hunskår, S. (Red.). (2020) Legevaktarbeid, en innføringsbok for leger og sykepleiere Oslo: Gyldendal