Om boken «Helsehjelp via telefon – Kunsten å kommunisere»

Å styre en telefonsamtale effektivt, kartlegge nødvendig informasjon i riktig rekkefølge, iverksette tiltak og rådgivning, og samtidig få innringer til å føle seg ivaretatt, er en kunst.

Denne boken gir leseren kunnskap og enkle «verktøy» som bidrar til økt mulighet for samarbeid og optimalisering av hjelpen.
De første fire kapitlene i boken omhandler grunnleggende kunnskap innen nødmeldetjenesten som alle operatører bør kjenne til.
I kapitlene videre i boka ser vi nærmere på de ulike mulighetene som finnes for å kommunisere, til tross for at man jobber «i blinde» via telefon. Ved å være bevisst hvilke muligheter man har, kan man i stor grad tilpasse egen kommunikasjon til den aktuelle situasjonen for å oppnå god dialog med innringer.

I boken er det gjennomgående brukt ulike «bokser» med eksempler og aktuell forskning for å gjøre innholdet så konkret og relevant som mulig. På slutten av hvert kapittel er det også forslag til refleksjonsspørsmål og oppgaver for å aktivisere leseren. Hvert kapittel avsluttes med hovedbudskap oppsummert i en grønn «boks». Boken skal være lettlest, praktisk, og bidra til kunnskapsbasert praksis. Hvert kapittel skal kunne leses som en selvstendig del, og det vil derfor bli noen gjentakelser for de som leser boken fra start til slutt.

Hovedmålgruppe er operatører ved AMK og LVS.
Boken er beregnet både til opplæring av nytt personell, og til fagutvikling for erfarne operatører.
Boken kan leses digitalt eller bestilles i papirutgave her.

 

Loading