Det er utarbeidet flytskjema for 14 akutte pasientforløp, og det er laget et observasjonsskjema som følger pasienten gjennom hele forløpet. Prosjektet har tatt i bruk egne akuttsekker, det er utviklet en egen app for alle aktørene i akuttkjeden, og det er laget ulike tiltakskort. Prosjektet har også utviklet informasjonsfilmer og e-læringskurs.
Sentrale innsikter fra prosjektet:
- Varierende tillit og anerkjennelse mellom aktørene i akuttkjeden
Aktørene i akuttkjeden har uavklarte forventninger til hverandre. De stoler ikke på hverandre eller hverandres vurderinger. Dette resulterer i at pasientene undersøkes unødvendig mange ganger. Dette gjelder både utenfor og innenfor sykehuset.
- Standardisering gir gode pasientforløp
Vi ser at de standardiserte flytene gir en raskere og riktigere behandling og mindre variasjon i forløpet. Ikke-standardiserte pasientforløp kan være belastende for pasienten, og medfører bortkastet tid og ressurser.
- En sammenhengende journal ville styrke pasientsikkerheten
Viktig informasjon kan bli forsinket eller forsvinne ved at hvert ledd har sitt eget system.
- Legevaktene i fylket har stor variasjon i tjenestetilbudet
De kommunale legevaktene i Telemark har ulike åpningstider, utstyr, bemanning og kompetanse. Forskjellene er utfordrende for både pasienter og samarbeidspartnere.
- Akuttmottaket er en avansert samhandlingsarena med uklarhet i ansvarsfordelingen
Ansvar for pasientbehandlingen er fordelt på mange fag og organisatoriske enheter. Pasienteierskap er ofte uklart. Uhensiktsmessig organisering og samtidhetskonflikter fører ofte til lang ventetid.
Les hele rapporten her: Akuttkjedeprosjektet Telemark 2016-2020 Sluttrapport